شکاف میان هزینه واقعی بازسازی و درآمدهای نیروگاهداران انگیزه سرمایهگذاری را کاهش داده است
روزنامه شماره ۶۵۹۷
شبکه برق ایران در حالی وارد دوره اوج مصرف شده است که بخش قابلتوجهی از زیرساختهای تولید، انتقال و توزیع برق با فرسودگی تجهیزات، افزایش هزینههای نگهداری و کمبود منابع مالی برای نوسازی روبهروست. بررسی گزارش مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۳ نشان میدهد ۱۵ درصد از ظرفیت نیروگاهی کشور بیش از ۳۰ سال و ۳ درصد آن عمری بیش از ۴۰ سال دارد و همچنان در مدار بهرهبرداری است. همچنین حدود ۲۰ درصد از ظرفیت پستهای شبکه برق عمری بیش از ۳۰ سال دارد و ۱۵.۳ درصد از این پستها نیز بیش از ۳۵ سال از عمر آنها میگذرد. در همین راستا، سخنگوی صنعت برق نیز طی دو سال گذشته اعلام کرده بود که عمر مفید حدود ۳۰درصد از شبکه برق کشور به پایان رسیده است. کارشناسان هشدار میدهند ادامه بهرهبرداری از تجهیزات فرسوده، تنها احتمال افزایش خاموشیها را بالا نمیبرد، بلکه کیفیت خدمات، پایداری تامین برق و جذابیت سرمایهگذاری در صنعت برق را نیز تحتتاثیر قرار میدهد.