شماره روزنامه ۶۵۹۸
|

خریداران سنتی، از جمله ژاپن و کره‌جنوبی هنوز برای واردات نفت ایران چراغ سبز نشان نداده‌اند

چشم‌انداز صنعت نفت ایران پس از تفاهم اولیه تهران و واشنگتن وارد مرحله تازه‌ای شده است؛ مرحله‌ای که همزمان نشانه‌های افزایش تولید، ازسرگیری صادرات و تلاش برای بازپس‌گیری بازارهای سنتی آسیا را به نمایش گذاشته، اما همچنان با ابهام‌های سیاسی و تحریمی همراه است. درحالی‌که بخشی از نفت انباشته‌شده ایران…

مجری طرح توسعه میدان نفتی آذر، با اعلام پایان موفقیت‌آمیز فاز نخست این پروژه و بهره‌برداری کامل از آن، از آغاز فرآیند اجرایی فاز دوم توسعه با هدف ارتقای تولید روزانه این میدان مشترک به ۲۲هزار بشکه خبر داد. به گزارش شانا، کیوان یاراحمدی با بیان اینکه فاز دوم توسعه و بهره‌برداری از میدان آذر، از…

اخبار بازار نفت

    یکشنبه، ۰۷ تیر ۱۴۰۵
  • خریداران سنتی، از جمله ژاپن و کره‌جنوبی هنوز برای واردات نفت ایران چراغ سبز نشان نداده‌اند

    روزنامه شماره ۶۵۹۸

    صنعت نفت در مسیر بازگشت به بازار

    چشم‌انداز صنعت نفت ایران پس از تفاهم اولیه تهران و واشنگتن وارد مرحله تازه‌ای شده است؛ مرحله‌ای که همزمان نشانه‌های افزایش تولید، ازسرگیری صادرات و تلاش برای بازپس‌گیری بازارهای سنتی آسیا را به نمایش گذاشته، اما همچنان با ابهام‌های سیاسی و تحریمی همراه است. درحالی‌که بخشی از نفت انباشته‌شده ایران پس از بازگشایی مسیرهای دریایی روانه بازارهای جهانی شده، موسسات بین‌المللی نیز از احتمال افزایش سریع تولید نفت ایران در صورت تداوم روند مذاکرات سخن می‌گویند.
  • آغاز توسعه فاز دوم میدان نفتی آذر

    مجری طرح توسعه میدان نفتی آذر، با اعلام پایان موفقیت‌آمیز فاز نخست این پروژه و بهره‌برداری کامل از آن، از آغاز فرآیند اجرایی فاز دوم توسعه با هدف ارتقای تولید روزانه این میدان مشترک به ۲۲هزار بشکه خبر داد. به گزارش شانا، کیوان یاراحمدی با بیان اینکه فاز دوم توسعه و بهره‌برداری از میدان آذر، از آذرماه پارسال تنفیذ و به پیمانکار ابلاغ شده است، گفت: برنامه و بودجه سال۲۰۲۶ برای پیشبرد اهداف پروژه به تصویب رسیده است. وی افزود: همه مدارک، ازجمله دستورالعمل برون‌سپاری (Contracting Strategy)، ساختار شکست کار (WBS)، ساختار شکست هزینه (CBS)، نمودار حساب‌ها، دستورالعمل اندازه‌گیری پیشرفت فیزیکی (S-Curve) و نمودار سازمانی در حال تدوین نهایی یا بررسی‌های کارشناسی هستند.
  • زلزله تولید نفت ونزوئلا را متوقف نکرد

    دو زمین‌لرزه شدید که چهارشنبه گذشته جان نزدیک به هزار نفر را در ونزوئلا گرفت، اگرچه آسیبی به تولید نفت این کشور وارد نکرد، اما ادامه قطعی برق روند بازگشت پالایشگاه‌ها، مجتمع‌های پتروشیمی و بنادر به شرایط عادی را با مشکل مواجه کرده است. پائولا هنائو، وزیر نفت ونزوئلا، اعلام کرد تولید نفت این کشور همچنان در سطح روزانه یک‌میلیون و ۲۰۰هزار بشکه ادامه دارد و تمام چاه‌های نفت فعال هستند.
  • کاهش پیش‌بینی قیمت نفت برنت

    بانک انگلیسی بارکلیز در پی افزایش جریان عرضه نفت از تنگه هرمز، پیش‌بینی قیمت نفت برنت را برای سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ کاهش داد. به گزارش شانا به نقل از رویترز، بانک بارکلیز پس از افزایش جریان عرضه نفت از تنگه هرمز، پیش‌بینی خود را درباره قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال برای سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ به‌ترتیب به ۹۶ دلار و ۸۵ دلار برای هر بشکه کاهش داد.
    شنبه، ۰۶ تیر ۱۴۰۵
  • معامله‌گران احتمال بسته شدن دوباره تنگه هرمز را ضعیف می‌دانند

    روزنامه شماره ۶۵۹۷

    نفت در مدار پیش از جنگ

    بازار جهانی نفت که در نخستین روزهای جنگ اسرائیل و آمریکا علیه ایران با جهش شدید قیمت‌ها و پیش‌بینی‌های هشدارآمیز درباره نفت ۱۰۰، ۱۵۰ و حتی ۲۰۰دلاری مواجه شده بود، اکنون به نقطه‌ای بازگشته که آخرین بار پیش از آغاز درگیری‌ها مشاهده شده بود. به گزارش تارنمای tradingeconomics.com و تا لحظه تنظیم این خبر، بهای نفت برنت روز جمعه ۲۶ژوئن با ۴درصد افت به محدوده ۷۲دلار در هر بشکه و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به حدود ۷۰دلار سقوط کرد؛ سطوحی که آخرین بار در ۲۷فوریه، یعنی یک روز پیش از آغاز حملات آمریکا و اسرائیل به ایران، ثبت شده بود. این عقب‌نشینی قیمت‌ها در نگاه نخست شاید با واقعیت‌های ژئوپلیتیک منطقه همخوانی نداشته باشد. هنوز مذاکرات میان تهران و واشنگتن به نتیجه نهایی نرسیده، تنگه هرمز به طور کامل به شرایط عادی بازنگشته و بخش‌هایی از زیرساخت‌های انرژی منطقه همچنان در حال بازیابی هستند. با این حال، بازار نفت بیش از آنکه به وضعیت امروز نگاه کند، به تصویری که از عرضه فردا در ذهن دارد واکنش نشان می‌دهد؛ تصویری که در هفته‌های اخیر به‌طور محسوسی تغییر کرده است.
  • آزمون سرنوشت‌ساز اوپک

    دنیای‌اقتصاد: درحالی‌که بازار جهانی نفت همچنان درگیر پیامدهای جنگ ایران، اختلال در صادرات نفت از خلیج فارس و بازآرایی جریان‌های عرضه جهانی است، عراق با طرح درخواست افزایش قابل‌توجه سهمیه تولید، بار دیگر آینده سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را در کانون توجه قرار داده است. این موضوع تنها چند ماه پس از خروج امارات متحده عربی از اوپک مطرح شده و نگرانی‌ها درباره انسجام این سازمان را افزایش داده است.
    سه‌شنبه، ۰۲ تیر ۱۴۰۵
  • ایران به بازار جهانی انرژی بازمی‌گردد؛

    روزنامه شماره ۶۵۹۶

    لغو ۶۰ روزه تحریم‌های نفتی

    گفت‌وگوهای فشرده در هتل بورگن‌اشتوک سوئیس، پایه‌های مسیری جدید میان ایران و آمریکا را شکل داده که فراتر از مسائل سیاسی، پیامدهای مستقیمی برای بازار جهانی انرژی خواهد داشت. ایجاد خط تماس، تشکیل کمیته عالی نظارت سیاسی و راه‌اندازی کارگروه‌های سه‌گانه هسته‌ای، تحریم و نظارت، از مهم‌ترین نتایج این مذاکرات اعلام شده است. در همین چارچوب، صدور مجوز از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا برای فروش نفت خام، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی ایران تا اوت ۲۰۲۶، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اقتصادی این روند محسوب می‌شود. این مجوز با کاهش محدودیت‌های مرتبط با بیمه، کشتیرانی و خدمات مالی، مسیر بازگشت تدریجی ایران را به بازار جهانی انرژی و حتی آمریکا هموار و نفت ایران را به‌طور رسمی برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۸ روانه بازارهای بین‌المللی می‌کند. موفقیت این روند، به اجرای عملی توافقات و ثبات سیاسی بستگی دارد و با لغو تحریم‌ها، افزایش عرضه ارز و ثبات دلار در دوماه آینده دور از انتظار نیست.
  • افزایش برداشت از میدان نفتی آزادگان

    مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، از آغاز عملیات اجرایی فاز دوم توسعه میدان مشترک آزادگان خبر داد و گفت: این طرح یکی از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای صنعت نفت کشور در حوزه میدان‌های مشترک است که با اجرای آن، در گام نخست ظرفیت تولید روزانه حدود ۴۰هزار بشکه افزایش خواهد یافت.
  • احیای پالایشگاه سوم پارس‌جنوبی

    عملیات آواربرداری، پاک‌سازی و ایمن‌سازی واحدهای آسیب‌دیده پالایشگاه سوم پارس جنوبی در فازهای ۴ و ۵، با مدیریت گروه پتروپارس اکنون با عبور از مرز ۹۰درصد پیشرفت در آستانه تکمیل نهایی قرار دارد؛ موفقیتی که با اتکا به توان داخلی و مدیریت متمرکز حاصل شده است.
  • ممنوعیت فروش ال‌ان‌جی روسیه

    کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که فروش و بازاریابی گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) روسیه از سوی شرکت‌های اروپایی از سال۲۰۲۷ ممنوع است.
  • پالس نزولی سوئیس به بازار نفت

    دنیای‌اقتصاد: بازار جهانی نفت در آغاز هفته معاملاتی با یکی از مهم‌ترین سیگنال‌های سیاسی ماه‌های اخیر مواجه شد؛ سیگنالی که نه از میدان‌های نفتی خاورمیانه، بلکه از میز مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس مخابره شد. پیشرفت گفت‌وگوهای دو کشور و انتشار اخبار مربوط به صدور معافیت‌های صادراتی برای نفت و پتروشیمی ایران، نگرانی‌ها درباره کمبود عرضه در بازار جهانی را کاهش داد و موجب افت قیمت نفت برنت به زیر ۸۰دلار در هر بشکه شد.
    دوشنبه، ۰۱ تیر ۱۴۰۵
  • حضور رئیس شرکت ملی نفت ایران در هیات مذاکره‌کننده در سوئیس چه پیامی دارد؟

    روزنامه شماره ۶۵۹۵

    نفت در آستانه گشایش سیاسی

    حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در هیات مذاکره‌کننده سوئیس، از جایگاه محوری نفت در گفت‌وگوهای تهران و واشنگتن حکایت دارد. مقام‌های نفتی معتقدند توافق احتمالی می‌تواند با کاهش محدودیت‌های بانکی و صادراتی، مسیر جذب سرمایه، توسعه میادین و افزایش درآمدهای نفتی را هموار کند.
  • آخرین وضعیت صنعت نفت ونزوئلا و ارزیابی ریسک‌های سرمایه‌گذاری

    روزنامه شماره ۶۵۹۵

    کلید گنج هنوز در دستان ونزوئلایی‌ها است

    دنیای‌اقتصاد - حمیدرضا پیشبهار: نزدیک به ۶ماه از دستگیری و ربایش نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا و همسرش می‌گذرد. اگرچه دونالد ترامپ تا پیش از دستگیری مادورو اتهاماتی همچون مشارکت در قاچاق مواد مخدر از آمریکایی جنوبی به ایالات متحده، کوچ متعمدانه مهاجرین به آمریکا و دزدی نفت (شرکت‌های) آمریکایی را به وی نسبت می‌داد، پس از دستگیری رهبر ونزوئلا، دلیل اصلی مداخله در این کشور نفت‌خیز را این‌گونه جمع‌بندی کرد: «نفت کسب‌وکار ماست. ما قصد داریم تا شرکت‌های نفتی بزرگ آمریکایی(بزرگ‌ترین شرکت‌های سرتاسر جهان) به ونزوئلا بروند،‌میلیاردها دلار هزینه کنند، زیرساخت‌های مضمحل نفتی را بازسازی و برای کشور آمریکا شروع به درآمدزایی کنند.» اما سوال اصلی اینجا است که پس از دستگیری مادورو وضعیت صنعت نفت در این کشور چه تغییری کرده است؟ جذابیت نفت ونزوئلا برای شرکت‌های نفتی چیست؟ ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ونزوئلا چه تغییری کرده است و چرا شرکت‌های آمریکایی هنوز با دیده تردید به این فرصت طلایی می‌نگرند؟
    یکشنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۵
  • سرنوشت درآمدهای نفتی ایران بیش از هر زمان دیگری به مذاکرات پیش‌رو وابسته شده است

    روزنامه شماره ۶۵۹۴

    نفت ایران در پیچ دیپلماسی

    تفاهم ایران و آمریکا بخشی از صادرات نفت را احیا کرده، اما آینده صنعت نفت همچنان به نتیجه مذاکرات ۶۰روزه و سرنوشت تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای و کشتیرانی گره خورده است.
  • برآوردهای بین‌المللی نشان می‌دهد ایران در سال‌های تحریم روزانه بین یک تا دو‌میلیون بشکه نفت و میعانات صادر کرده است

    روزنامه شماره ۶۵۹۴

    اعتراف‌کم‌سابقه واشنگتن

    دنیای‌اقتصاد: درحالی‌که توافق اولیه ایران و آمریکا برای پایان جنگ و بازگشایی تنگه هرمز همچنان یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه بازارهای جهانی انرژی است، اظهارات تازه جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، ابعاد دیگری از نگاه واشنگتن به پرونده نفت ایران را آشکار کرده است؛ اظهاراتی که از دید بسیاری از تحلیلگران می‌تواند یکی از صریح‌ترین اعتراف‌های مقام‌های آمریکایی به محدود بودن اثر تحریم‌های نفتی علیه ایران طی سال‌های اخیر تلقی شود. ونس در گفت‌وگویی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت، با اشاره به شرایط بازار نفت پیش از آغاز جنگ، تصریح کرد که تحریم‌های آمریکا نتوانسته بودند صادرات نفت ایران را به شکل موثری متوقف کنند. به گفته وی، بخش عمده نفت ایران همچنان راه خود را به بازارهای جهانی، به‌ویژه چین، پیدا می‌کرد و جریان صادرات نفت خام ایران با وجود فشارهای تحریمی ادامه داشت. این اظهارات از آن جهت اهمیت دارد که طی سال‌های گذشته سیاست رسمی آمریکا بر پایه تشدید تحریم‌های نفتی و محدود کردن درآمدهای انرژی ایران استوار بوده است. واشنگتن بارها اعلام کرده بود هدف از این سیاست، کاهش صادرات نفت ایران و محدود کردن دسترسی تهران به منابع ارزی است. با این حال، سخنان معاون رئیس‌جمهور آمریکا نشان می‌دهد حتی در درون دولت ایالات متحده نیز این واقعیت پذیرفته شده که تحریم‌ها نتوانسته‌اند به طور کامل مانع حضور نفت ایران در بازار جهانی شوند.
  • طرح جمع‌آوری و بازیافت گازهای همراه

    روزنامه شماره ۶۵۹۴

    هدف گذاری ۳۵‌میلیون مترمکعبی تا ۱۴۰۷

    دنیای‌اقتصاد: جمع‌آوری و بازیافت گازهای همراه نفت با وجود پیشرفت طرح‌های مربوط در سال‌های گذشته کماکان یکی از بزرگ‌ترین پتانسیل‌های مغفول صنعت نفت و گاز کشور است. بیش از نیمی از این گازها که حاوی هیدورکربن‌های سبک و ارزشمند است، در حال حاضر در مشعل‌های خروجی میادین نفتی سوزانده می‌شوند و بنابراین تحت عنوان گازهای مشعل نیز شناخته می‌شوند.
  • درآمدهای نفتی ونزوئلا؛ از حساب قطر تا خزانه‌داری آمریکا

    روزنامه شماره ۶۵۹۴

    تکامل یک معماری ژئواکونومی قیمومتی

    پس از مداخله نظامی آمریکا در ژانویه۲۰۲۶ و برکناری نیکلاس مادورو، واشنگتن عملا کنترل صادرات نفت ونزوئلا را در دست گرفت؛ اقدامی که به‌گفته شورای روابط خارجی آمریکا (CFR)، طی چهار ماه نخست به فروش نزدیک به ۱۰۰‌میلیون بشکه نفت به ارزش تقریبی ۸‌میلیارد دلار منجر شد. بااین‌حال، هنوز مشخص نیست این درآمدها دقیقا در کجا نگهداری می‌شوند و چگونه هزینه شده‌اند.
    شنبه، ۳۰ خرداد ۱۴۰۵
  • ذخایر راهبردی نفت آمریکا در جریان جنگ از ۴۱۵ به ۳۴۰‌میلیون بشکه سقوط کرد

    روزنامه شماره ۶۵۹۳

    نفت آمریکا در کف ۴۰ ساله

    دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در حاشیه نشست سران گروه هفت در فرانسه تصویری کم‌سابقه از وضعیت بازار جهانی انرژی ترسیم کرد؛ تصویری که نشان می‌دهد بحران ناشی از جنگ آمریکا با ایران و اختلال طولانی‌مدت در تردد نفتکش‌ها از تنگه هرمز، تنها به جهش قیمت‌ها محدود نبوده و اکنون به سطح ذخایر راهبردی و تجاری نفت نیز سرایت کرده است.
  • چشم‌انداز صعودی تقاضای نفت

    دنیای‌اقتصاد: درحالی‌که بسیاری از نهادهای بین‌المللی طی سال‌های اخیر از نزدیک شدن جهان به «اوج تقاضای نفت» سخن گفته‌اند، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تازه‌ترین چشم‌انداز بلندمدت خود بار دیگر بر تداوم رشد مصرف نفت در دهه‌های آینده تاکید و پیش‌بینی‌های خود را نسبت به سال گذشته اندکی افزایش داد.
  • از نفت ۱۲۰ دلاری تا چشم‌انداز ۶۰ دلاری

    دنیای‌اقتصاد: بازار جهانی نفت در حالی هفته را به پایان می‌رساند که نشانه‌های بازگشت تدریجی جریان صادرات از تنگه هرمز، بخش عمده پریمیوم جنگی ماه‌های اخیر را از بین برده است. هرچند لغو مذاکرات برنامه‌ریزی‌شده میان ایران و آمریکا در سوئیس و تداوم حملات اسرائیل به اهداف حزب‌الله در لبنان بار دیگر به بازار یادآوری کرد که ریسک‌های ژئوپلیتیک هنوز به‌طور کامل از میان نرفته‌اند، اما معامله‌گران فعلا بیش از هر چیز بر بازگشایی مسیرهای کشتیرانی و افزایش عرضه نفت تمرکز کرده‌اند.
  • خروج امارات و آینده اوپک

    روزنامه شماره ۶۵۹۳

    از مدیریت قیمت تا رقابت بر سر سهم بازار

    تصمیم امارات متحده عربی برای خروج از اوپک را نباید صرفا یک اختلاف بر سر سهمیه‌های تولید نفت تلقی کرد. این تحول را باید نشانه‌ای از تغییرات عمیق‌تر در اقتصاد سیاسی انرژی جهان دانست؛ تغییراتی که به تدریج توازن میان «مدیریت قیمت» و «رقابت برای سهم بازار» را در میان تولیدکنندگان نفت دگرگون می‌کنند.
  • افزایش هزینه واردات انرژی هند

    هزینه واردات انرژی هند در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۸۲درصد افزایش یافت که ناشی از افزایش قیمت انرژی پس از تجاوز آمریکا به ایران و مختل شدن عرضه خاورمیانه بود. به گزارش «ایسنا» داده‌های مقدماتی وزارت نفت هند نشان داد که این کشور در ماه مه ۱۹‌میلیارد دلار برای واردات نفت و گاز پرداخت کرده که در مقایسه با هزینه واردات انرژی ۱۰‌میلیارد دلاری در ماه مه ۲۰۲۵، افزایش ۹۰درصدی داشته است. همچنین این داده‌ها نشان می‌دهد که واردات نفت خام هند در ماه مه نسبت به آوریل، ۷درصد و واردات گاز طبیعی مایع ۱۶درصد افزایش یافت. کاهش ناگهانی عرضه از خاورمیانه، کسری تجاری هند را در آوریل بیش از آنچه تحلیلگران انتظار داشتند، تشدید کرد؛ زیرا صعود قیمت نفت و گاز، هزینه واردات انرژی هند را افزایش داد.
    پنجشنبه، ۲۸ خرداد ۱۴۰۵
  • بخش عمده پریمیوم جنگی که طی ماه‌های گذشته وارد بازار شده بود، تخلیه شده است

    روزنامه شماره ۶۵۹۲

    تعدیل سیاسی قیمت نفت

    توافق اولیه ایران و آمریکا برای پایان جنگ و بازگشایی تنگه هرمز، مسیر بازار نفت را تغییر داد. با فروکش کردن ریسک‌های ژئوپلیتیک، موسسات مالی از جمله سیتی‌بانک پیش‌بینی قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۷ را از ۸۰ به ۶۵ دلار کاهش دادند؛ نشانه‌ای از تخلیه حاشیه ریسک جنگی از بازار نفت.
  • شتاب حفاری در پارس جنوبی

    گروه پتروپارس یکی از زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت ایران فعال در میدان گازی پارس جنوبی، از افزایش قابل‌توجه ظرفیت عملیاتی خود در خلیج فارس خبر داد و اعلام کرد تعداد دکل‌های حفاری دریایی این شرکت طی کمتر از ۱۰ماه از دو دستگاه به چهار دستگاه رسیده است؛ اقدامی که با هدف تسریع توسعه میادین گازی راهبردی کشور و پیشبرد پروژه‌های بالادستی در دستور کار قرار گرفته است. این افزایش ظرفیت در شرایطی انجام شده که توسعه میادین مشترک و جبران ناترازی انرژی به یکی از اولویت‌های اصلی صنعت نفت و گاز ایران تبدیل شده است. دکل‌های جدید قرار است در پروژه‌های کلیدی از جمله توسعه فاز۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی، طرح حفاری‌های درون‌میدانی (Infill) پارس جنوبی و توسعه میدان گازی بلال به کار گرفته شوند؛ پروژه‌هایی که نقش مهمی در حفظ و افزایش تولید گاز کشور دارند.
  • طرح ضربتی افزایش تولید گاز

    وزیر نفت از اجرای طرح ضربتی افزایش تولید گاز در بخش خشکی خبر داد و گفت: با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود، برنامه افزایش تولید گاز در کنار توسعه میدان‌ها و جمع‌آوری گازهای همراه، با شتاب در حال پیگیری است.
  • کمترین سطح ذخایر نفت آمریکا

    داده‌های وزارت انرژی آمریکا نشان داد که ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت این کشور به پایین‌ترین سطح از سال ۱۹۸۳ تاکنون رسیده است. به گزارش شانا به نقل از رویترز، داده‌های وزارت انرژی آمریکا نشان داد که به‌دلیل کاهش عرضه، ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت خام این کشور به ۳۴۰‌میلیون و ۳۰۰هزار بشکه رسیده که پایین‌ترین حجم از سال ۱۹۸۳ تاکنون است. گزارش وزارت انرژی آمریکا همزمان با توافق اولیه ایران و ایالات متحده برای پایان‌دادن به جنگ و احتمال رفع اختلال تردد از تنگه هرمز منتشر شد. براساس این گزارش، ذخیره‌سازی در مخازن راهبردی دولت آمریکا به ۸‌میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه کاهش یافته که سومین افت شدید در تاریخ این کشور است. کاهش ذخیره‌سازی‌ها بخشی از توافق آمریکا برای اختصاص ۱۷۲‌میلیون بشکه نفت از این مخازن برای کمک به کاهش قیمت سوخت است که در ماه‌های اخیر به بالاترین حجم در چند سال گذشته رسیده است.
  • احیای ۳۰‌میلیون مترمکعب گاز و بازگشت ۳۸درصد ظرفیت پتروشیمی در کمتر از دو ماه

    روزنامه شماره ۶۵۹۲

    مدیریت جهادی - مهندسی ایرانی در میدان بازسازی

    دنیای‌اقتصاد: صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران به‌دلیل نقش محوری در تامین انرژی، ارزآوری و پشتیبانی از فعالیت‌های صنعتی کشور، از جمله اهداف اصلی دشمنان در جنگ تحمیلی سوم بود. در جریان تجاوز اخیر دشمن، بخشی از تاسیسات فرآورش گاز در منطقه پارس جنوبی و همچنین برخی زیرساخت‌ها و واحدهای تولیدی صنعت پتروشیمی در عسلویه و ماهشهر هدف قرار گرفتند؛ مراکزی که ستون فقرات تامین انرژی، خوراک صنایع و ارزآوری غیرنفتی کشور به شمار می‌روند. هدف از این حملات صرفا وارد کردن خسارت فیزیکی به تاسیسات نبود، بلکه تلاش می‌شد با ایجاد اختلال در تولید گاز، کاهش عرضه خوراک صنایع و محدود کردن صادرات محصولات پتروشیمی، فشار اقتصادی گسترده‌ای بر کشور وارد شود.
    چهارشنبه، ۲۷ خرداد ۱۴۰۵
  • تغییر تاکتیک آمریکا برای حفظ جریان صادرات نفت متحدانش هرگز فراموش نخواهد شد

    روزنامه شماره ۶۵۹۱

    تقلید نفتی واشنگتن از تهران

    بحران هرمز قواعد تجارت جهانی نفت را دگرگون کرد؛ تا جایی که آمریکا برای حفظ جریان صادرات نفت خلیج‌فارس به روش‌هایی متوسل شد که سال‌ها به ایران نسبت می‌داد؛ از انتقال کشتی‌به‌کشتی گرفته تا تردد نفتکش‌های خاموش. تحولی که آسیب‌پذیری زنجیره تامین انرژی را نمایان کرد.
  • از گرداب جنگ تا گلوگاه هرمز

    روزنامه شماره ۶۵۹۱

    بازآرایی استراتژی صادرات پتروشیمی ایران

    جنگ اخیر تنها زیرساخت‌های انرژی را هدف قرار نداد، بلکه ضرورت بازآرایی در استراتژی صادراتی ایران را آشکار کرد. تنگه هرمز دیگر صرفا یک مسیر تجاری نیست، بلکه به گلوگاهی ژئوپلیتیک تبدیل شده که هر تنش در آن می‌تواند تجارت انرژی و درآمدهای ارزی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
    سه‌شنبه، ۲۶ خرداد ۱۴۰۵
  • توافق تهران و واشنگتن برای پایان جنگ، برنت را از قله ۱۲۲ دلاری دوران جنگ به ۸۲ دلار رساند

    روزنامه شماره ۶۵۹۰

    بازارهای جهان از جنگ تا صلح

    در پی دستیابی ایران و آمریکا به یک توافق اولیه برای پایان دادن به جنگ، بازارهای جهانی واکنش مثبتی نشان دادند. قیمت نفت برنت که در اوج تنش‌ها تا حدود ۱۲۲دلار برای هر بشکه صعود کرده بود، به محدوده ۸۲دلار عقب‌نشینی کرد. همزمان، کاهش ریسک‌های ژئوپلیتیک موجب افت شاخص دلار (DXY) و بهبود اشتهای ریسک‌پذیری در بازارهای مالی شد. در مقابل، بورس تل‌آویو تحت تاثیر افت سهام شرکت‌های دفاعی و بانکی سرخ‌پوش شد. با این حال، تحلیلگران معتقدند آثار جنگ در زنجیره تامین انرژی در کوتاه مدت از بازارهای جهانی محو نخواهد شد.