یکشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۵
-
ظرفیت تولید بالا، بدون تابآوری در بحران، به پاشنهآشیل صنعت انرژی تبدیل میشود
روزنامه شماره ۶۵۶۷
جنگ، فقط ساختمانها و تاسیسات را ویران نمیکند؛ اولویتهای یک کشور را نیز بازتعریف میکند. در روزهای آتشبس و احتمالا در دوره پساجنگ، مهمترین پرسش برای اقتصاد ایران دیگر صرفا میزان خسارتها نیست، بلکه این است که بازسازی باید از کجا آغاز شود و کدام بخشها در اولویت قرار گیرند. در کشوری که شریان اصلی اقتصاد، برق، صنعت، حملونقل و حتی ثبات اجتماعی به انرژی گره خورده، پاسخ به این پرسش صرفا فنی نیست، بلکه مستقیما با امنیت ملی، تابآوری اقتصادی و توان بازگشت کشور به شرایط عادی پیوند دارد.
-
دنیای اقتصاد: امارات متحده عربی در بحبوحه تشدید ریسکهای ژئوپلیتیک در خلیجفارس و محدودیت فزاینده تردد نفتکشها از تنگه هرمز، ساخت خط لوله جدید غرب به شرق به بندر فجیره را با سرعت بیشتری دنبال میکند؛ پروژهای راهبردی که هدف اصلی آن افزایش ظرفیت صادرات نفت و کاهش وابستگی ابوظبی به حساسترین گلوگاه انرژی جهان (هرمز) است.
-
در تطور هر صنعت، لحظاتی فرا میرسد که نه برای افزودن سطری بر دفتر گذشته که برای انداختن طرحی نو، تقدیری محتوم رقم میخورد. برای صنعت پتروشیمی ایران، این لحظه در هنگامهای رقم خورد که آسمان ماهشهر و عسلویه از هیاهوی آتش و دود آکنده شد و در پسِ آن، سکوتی سنگین بر کالبد سازههایی سایه افکند که سالها، بیوقفه میتپیدند و ناگهان بخش بزرگی ازظرفیت تولید پتروشیمی کشور از مدار خارج شد.
یکشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۵
-
واشنگتن و پکن به این نتیجه رسیدهاند که ادامه بحران انرژی به سود هیچ یک نیست
روزنامه شماره ۶۵۶۱
دکتر عباس ملکی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و معاون پیشین وزارت امور خارجه، در نشستی تخصصی با عنوان «وضعیت انرژی در جهان آینده» تلاش کرد تصویری فراتر از تیترهای روزمره جنگ و بازار نفت ارائه دهد؛ تصویری که در آن، انرژی دیگر صرفا یک کالای اقتصادی نیست، بلکه به ابزار اصلی قدرت، امنیت و حتی بقا در نظام بینالملل تبدیل شده است. او با نگاهی راهبردی به تحولات اخیر آسیای غربی، جنگ آمریکا علیه ایران را نه صرفا یک درگیری نظامی، بلکه «نبردی میان تابآوری اقتصادها» توصیف کرد؛ نبردی که در آن کشورها با توان تحمل فشارهای مالی، انرژی، لجستیک و تجاری سنجیده میشوند، نه فقط با تعداد موشکها و تجهیزات نظامی.
-
دنیایاقتصاد: تصاویر ماهوارهای منتشرشده در روزهای اخیر، از مشاهده یک لکه مشکوک نفتی در آبهای اطراف جزیره خارک، مهمترین پایانه صادرات نفت ایران، حکایت دارد؛ رخدادی که در بحبوحه تنشهای بیسابقه میان ایران و آمریکا، بار دیگر نگرانیها درباره امنیت زیرساختهای انرژی در خلیج فارس را افزایش داده است. بر اساس تصاویر ثبتشده توسط ماهوارههای «سنتینل-۱»، «سنتینل-۲» و «سنتینل-۳» متعلق به برنامه کوپرنیک اتحادیه اروپا، لکهای خاکستری و سفیدرنگ طی روزهای ۶ تا ۸ مه در آبهای غرب جزیره خارک مشاهده شده که کارشناسان آن را از نظر بصری «سازگار با نشت نفت» توصیف کردهاند. برآوردهای اولیه نشان میدهد این لکه احتمالا مساحتی در حدود ۴۵ کیلومترمربع را پوشش داده است.
-
دنیایاقتصاد: واردات نفت خام چین در ماه آوریل به پایینترین سطح خود در نزدیک به چهار سال گذشته سقوط کرد؛ افتی که نشانهای تازه از تاثیر مستقیم بحران تنگه هرمز بر بزرگترین واردکننده نفت جهان به شمار میرود. دادههای گمرکی منتشرشده نشان میدهد واردات نفت چین در ماه گذشته با کاهش ۲۰درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ۳۸میلیون تن رسیده؛ رقمی که کمترین سطح از ژوئیه ۲۰۲۲ تاکنون محسوب میشود. این افت در شرایطی رخ داده که محدودیت تردد نفتکشها در تنگه هرمز، جریان صادرات نفت و فرآوردههای نفتی از خلیج فارس را به شدت مختل کرده است. چین حدود نیمی از نفت خام مورد نیاز خود را از کشورهای خاورمیانه تامین میکند و هرگونه اختلال در این مسیر، مستقیما امنیت انرژی این کشور را تحتتاثیر قرار میدهد.
شنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۵
-
بحران انرژی، جهان را به سمت برق پاک سوق میدهد؛
دنیای اقتصاد: بحرانهای ژئوپلیتیک معمولا نخستین ضربه را به بازار انرژی وارد میکنند؛ اما این بار، تنش میان آمریکا و ایران ممکن است پیامدی فراتر از جهش قیمت نفت داشته باشد.
یکشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۵
-
انسداد هرمز نمونهای بارز از انتقال یک شوک ژئوپلیتیک به زندگی روزمره مردم جهان است
روزنامه شماره ۶۵۵۵
افزایش بهای انرژی در پی جنگ علیه ایران، تنها به بازار نفت محدود نمانده و بهسرعت به لایههای عمیقتری از اقتصاد جهانی نفوذ کرده است؛ جایی که مواد اولیه، زنجیرههای تامین و قیمت کالاهای روزمره بهطور مستقیم تحت تاثیر قرار میگیرند. این بحران که از اواخر فوریه با تشدید درگیریها و اختلال در عرضه نفت و گاز آغاز شد، اکنون به یکی از مهمترین محرکهای تورم جهانی تبدیل شده است؛ تورمی که مصرفکنندگان آن را در سادهترین خریدهای روزانه خود احساس میکنند. در قلب این تحول، رابطه ساختاری میان نفت و صنایع پتروشیمی قرار دارد. بخش عمدهای از پلاستیکهای مورد استفاده در بستهبندی، منسوجات و کالاهای مصرفی از مشتقات نفت و گاز طبیعی تولید میشوند. این فرآیند با پالایش نفت خام و تبدیل آن به خوراکهایی مانند نفتا، پروپان و بوتان آغاز و سپس در مجتمعهای پتروشیمی به پلیمرهایی نظیر پلیاتیلن (PE)، پلیپروپیلن (PP) و پلیاتیلن ترفتالات (PET) تبدیل میشود. این پلیمرها پایه تولید بطریهای نوشیدنی، بستهبندی مواد غذایی، الیاف پلیاستر و طیف گستردهای از محصولات روزمره هستند. با جهش قیمت نفت، هزینه این زنجیره بهطور کامل افزایش یافته است.
-
دنیای اقتصاد: بر پایه شصتویکمین بولتن آماری سالانه اوپک (۲۰۲۶)، بازار جهانی نفت در سال ۲۰۲۵ با رشد همزمان تقاضا، افزایش تولید و توسعه ظرفیت پالایشی، وارد فاز جدیدی از بازتعادل عرضه و مصرف شد؛ روندی که بیش از هر زمان دیگری، نقش اقتصادهای نوظهور بهویژه در آسیا را در تعیین جهت بازار برجسته میکند. بر اساس دادههای مذکوره، تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۵ روزانه یکمیلیون و ۳۰۰هزار بشکه نسبت به سال پیش از آن افزایش یافته و به میانگین ۱۰۵میلیون و ۱۵۰هزار بشکه در روز رسیده است.
-
معاون نخستوزیر روسیه اعلام کرد که اعضای اوپکپلاس پس از خروج امارات همچنان به همکاری خود ادامه خواهند داد. به گزارش شانا به نقل از رویترز، الکساندر نواک گفت که با وجود خروج امارات متحده عربی از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و ائتلاف اوپکپلاس، تولیدکنندگان عضو همچنان به همکاری خود ادامه خواهند داد. بر اساس این گزارشها، نواک پیشبینی کرد که با توجه به کمبود عرضه جهانی نفت، خروج امارات متحده عربی سبب وقوع جنگ قیمتی نخواهد شد. امارات متحده عربی روز سهشنبه (هشتم اردیبهشت) اعلام کرد که از جمع اعضای اوپک خارج میشود. این تصمیم در حالی گرفته شد که بحران بیسابقه انرژی ناشی از جنگ آمریکا علیه ایران، اختلافنظرهایی را بین کشورهای حاشیه خلیجفارس ایجاد میکند. امارات متحده عربی چهارمین تولیدکننده بزرگ اوپکپلاس بود و روسیه هم پس از عربستان سعودی در رتبه دوم قرار دارد. نواک اظهار کرد: در شرایط کنونی و درحالیکه بازار با کمبود عرضه روبهرو است، صحبت از جنگ قیمت دشوار است.
-
در گذشته، خودروهای وارداتی صرفا از طریق کارت جایگاه اجازه سوختگیری داشتند
روزنامه شماره ۶۵۵۵
دنیای اقتصاد: در یکی از مهمترین تغییرات سیاستی در حوزه توزیع سوخت، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران اعلام کرده که از این پس مالکان خودروهای وارداتی نیز میتوانند برای دریافت کارت هوشمند سوخت شخصی اقدام کنند؛ تصمیمی که چرخشی قابلتوجه نسبت به رویه سالهای گذشته بهشمار میرود. پیش از این، این گروه از مالکان از دریافت کارت سوخت محروم بودند و ناچار بودند بنزین مورد نیاز خود را صرفا از طریق کارتهای جایگاه و با نرخ سوم تامین کنند. اکنون این تغییر، در کنار الزام سراسری استفاده از کارت سوخت شخصی برای همه خودروها، بخشی از یک راهبرد کلان برای مدیریت دقیقتر مصرف، افزایش شفافیت و کاهش فشار بر شبکه توزیع بنزین تلقی میشود.
جمعه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۵
-
در گزارش ویدئویی «دنیای اقتصاد»پاسخ داده شد؛
دنیای اقتصاد: بازار جهانی، نظم قدیمی خود را از دست داده و در مسیر تغییرات بزرگ ساختاری قرار گرفته است.